Grattis Gunilla Carlsson, ny ordförande i Folkets Hus och Parker!

När Folkets Hus och Parker höll sin föreningsstämma för 2016 valdes Gunilla Carlsson (S), riksdagsledamot för Göteborg, till ny ordförande. Hon efterträder därmed Annika Nilsson.Gunilla Carlsson (S), riksdagsledamot för Göteborg

Folkets Hus och Parker är en folkrörelse med närmare 600 medlemsföreningar. De verkar för att människor ska träffas och uppleva saker tillsammans. Föreningen driver Folkets Hus, folkparker och festivaler i hela landet ? alla viktiga och uppskattade mötesplatser och kulturbärare.

Folkrörelsen är indelad i 7 regionala distrikt och ägare till 140 biografer över hela landet genom sina medlemsorganisationer. Visionen för Folkets Hus och Parker är att genom demokrati och samhällsutveckling med kultur, nöje och kreativt skapande verka för att uppmuntra delaktighet och engagemang för lokalsamhällets medborgare. Föreningen var först i Sverige med digitala filmvisningar och livesändningar.

?Jag känner mig oerhört hedrad? säger Gunilla i en kommentar. ?Folkets Hus och Parker är en ovärderlig verksamhet som främjar kultur och samhällsutveckling över hela landet. Det är ett prestigefullt uppdrag som jag axlar med stor entusiasm. Jag har som kulturpolitiker alltid velat lyfta fram kulturens förmåga att engagera människor både på lokal och nationell nivå. Kultur är ett viktigt verktyg för vår demokrati. Folkets Hus och Parker är på många sätt rätt forum för detta.?

.