Göteborgarna förlorare i budgetkrisen

Kommentar med anledning av att Sverigedemokraterna röstar på alliansens riksdagsbudget.

Anneli Hulthén, kommunsstyrelsens ordförande:
”För göteborgarna kan detta innebära att planerade satsningar på skola och äldreomsorg fryser inne. Detta är inte bra för Göteborg, vi behöver en handlingskraftig regering för att skapa förutsättningar för ett bättre Sverige för alla. Vi behöver inte osäkerhet utan stabilitet och handlingskraft. Nu är det upp till de borgerliga partierna att ta ansvar.”

Mattias Jonsson, riksdagsledamot:
”Jag vill veta om de borgerliga riksdagsledamöterna från Göteborg verkligen är beredda att få igenom sin budget med stöd av SD.

Den rödgröna samarbetsregeringen vill samarbeta. Sverige har en svår parlamentarisk situation, står inför ett allvarsamt säkerhetspolitiskt läge och statens finanser är rekorddåliga. Regeringens budget är därför ett första steg för att ta Sverige ur detta läge.

Vi har föreslagit mer pengar till äldreomsorgen, gratis medicin till alla barn, höjt tak i A-kassan, 90 dagars-garanti, mer resurser till arbetsförmedlingen. Satsning på arbetsmiljön, fler lärare och pedagoger, ett förstärkt försvar, miljarder till sjukvården, satsning på infrastruktur, sänkt skatt för pensionärer mm. Detta är viktiga reformer för att alla göteborgarna ska ges möjligheter att leva ett rikare liv.

Sverigedemokraterna har nu visat sig beredda att kasta ut Sverige i ett ovisst läge genom att bryta praxis som finns i riksdagen och som innebär att man endast röstar för sitt eget budgetförslag. Det är ansvarslöst och gör att riksdagen riskerar att förvandlas till en lekstuga.

Jag frågar de borgerliga riksdagsledamöterna från Göteborg:
– Står ni kvar vid ert löfte att inte samarbeta med SD?
– Tänker ni agera för att säkerställa att Sverige kan regeras utan att Sverigedemokraterna får ett avgörande inflytande över politiken?
– Är ni beredda att samarbeta med oss socialdemokrater kring budgeten eller andra överenskommelser?”