Fullsatt när Socialdemokraterna i Göteborg diskuterade hur klyftorna ska minska

Det var fullsatt på Pustervik när Socialdemokraterna i Göteborg under lördagen höll sin jämlikhetskonferens med tema ”Hur minskar vi klyftorna i samhället?”. Sedan 1981 har ojämlikheten ökat. Att detta är en utveckling som kan och ska brytas var utgångspunkten för konferensen. En av gästerna var finansminister Magdalena Andersson. Hon pratade bland annat om att:
* Vi måste sätta välfärden först och prioritera satsningar på vård, skola/utbildning och omsorg.
* Vi behöver högre skatter på kapital och de som tjänar mest så att vi kan omfördela mer till vår gemensamma välfärd.
* Det är viktigt med ordning och reda i statsfinanserna så att vi kan satsa på välfärden istället för att skära ned på densamma under lågkonjunktur.
* Nivån på våra socialförsäkringar måste följa med i löneutvecklingen, annars halkar sjuka och arbetslösa efter.

På eftermiddagen diskuterade Socialdemokraterna i Göteborgs gruppledare i kommunstyrelsen Jonas Attenius med konferensdeltagarna kring vad vi kan göra lokalt i Göteborg för att öka jämlikheten. Engagemanget var stort och idéerna många. Tydligt var att satsningar på välfärden måste sättas först.

Håller du med? Bli medlem!