Fritt inträde på kommunala bad för 65+:are

.

Fritt inträde inträde till stadens alla kommunala bad för de som fyllt 65 år. Det kommer bli verklighet om den rödgrönrosa budgeten går igenom i Göteborg.

– 65+kortet för kollektivtrafiken är oerhört uppskattat och varit positivt för äldres sociala liv och hälsa. Vi får ofta förfrågningar från andra kommuner som vill göra något liknande som vi gjort med 65+kortet så vi vet att det är en lyckad reform. Den går vi nu vidare med. Det är en del av vår budget för 2016 och detta är det första vi ville göra för vi vet att det är ett riktigt bra förslag som kan betyda mycket för att äldres sociala liv och hälsa och en del i arbetet för ett jämlikt Göteborg, säger Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande.

Förslaget gäller folkpensionärer bosatta i Göteborg och är knutet till 65+kortet från Västtrafik. Fri entre ska gälla samma tider som 65+kortet i kollektivtrafiken. Det beräknas kosta cirka 5,5 miljoner och planeras börja gälla efter årsskiftet. Det är en del av det rödgrönrosa budgetförslaget som ska beslutas i kommunfullmäktige den 15 juni. För att förslaget ska bli verklighet måste den rödgrönrosa budgeten röstas igenom i fullmäktige.

– Det här blir ett sätt att träffas, att umgås och hålla sig i form för alla äldre göteborgare. Vi vet att det finns en stark tradition att bada på badhus och det är en tradition vi gärna vill bidra till att göra möjlig också för dem som inte har så gått om pengar. Vi vet också att 65+kortet har fått efterföljare i flera kommuner, liksom broddarna. Nu kanske vi får efterföljare i fler kommuner också när det gäller baden, säger Anneli Hulthén.

Tidigare har det rödgröna styret i Göteborg beslutat att alla över 65 ska få tillgång till gratis broddar.