Dubbelspår till Norge bra för jobben och tillväxten

.

Kommentarer med anledning av beskedet att dubbelspår från Öxnered till Norge skall utredas.

Anneli Hulthén, komunstyrelsens ordförande:
”Beskedet är jättebra och viktigt för jobben och tillväxten i Göteborg. Vi har drivit den här frågan i många år och kommer att fortsätta driva på. Ett dubbelspår mellan Norge och Öxnered kommer att leda till att det blir lättare för fler att arbetspendla och det kommer att underlätta godstransporterna, vilket är bra för våra företag.

Vidare är en utbyggd järnväg viktigt för att det skapar en ekologiskt hållbar transportled för godsen. Det här är ett viktigt första steg för att möjliggöra visionen om 8-miljonerssataden där vi med höghastighetståg knyter ihop Göteborg med Oslo och Malmö/Köpenhamn.”

Mattias Jonsson, riksdagskandidat:
”Glädjande nyheter för jobben och tillväxten i Göteborg. Ett dubbelspår mellan Norge och Öxnered kommer att leda till att det blir lättare för fler att arbetspendla och det kommer att underlätta godstransporterna, vilket är bra för våra företag. Jag kommer i riksdagen fortsätta att driva på frågan.” Läs mer.

Anders Ygeman, trafikpolitisk talesperson:
”Nu har vi en möjlighet att konkretisera planerna på dubbelspår mellan Göteborg och Oslo. En järnväg som möjliggör effektiva och miljövänliga resor och kan flytta många långtradare från E6 till järnvägen istället.”

Gert-Inge Andersson, regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen:
”Beskedet från Norge är välkommet. Vi har under flera år uppvaktat den svenska regeringen för att skynda på processen med att få Missing Link på plats.”

Lars Johansson, rikdagsledamot:
Trafikutskottes ledamot Lars Johansson har flera gånger lyft frågan i riksdagen. Se bl a här.

Mer information på norska regeringens hemsida.