Distriktsårskongressen 2021 är genomförd!

Omval av Mattias Jonsson till partidistriktets ordförande, besök av partisekreteraren Lena Rådström Baastad och fastställande av kyrkovalslistor när S i Göteborg höll distriktsårskongress 10 april.

Kongressen hölls lördagen den 10 april med upp emot 230 närvarade ombud. Den genomfördes helt digitalt över Zoom med anledning av rådande pandemi och restriktioner. Med hjälp av digitala videokonferensverktyg och digitalt omröstningsverktyg kunde även distriktsårskongressen 2021 gå av stapeln.

Mattias Jonsson omvaldes på ytterligare två år till partidistriktets ordförande. ”Det är ett fantastiskt förtroende att få fortsätta leda Socialdemokraterna i Sveriges näst största stad vidare tillsammans med medlemmarna. Gemensamt ska vi fortsätta öka antalet betalande medlemmar, fortsätta vårt intensifierade digitala arbete och fortsätta med politikutvecklingen för att vara redo att vinna väljarnas förtroende i de kommande valen” säger riksdagsledamoten Mattias Jonsson, omvald distriktsordförande i Socialdemokraterna Göteborg.

Kongressen beslutade också om kyrkovalslistor inför det kommande kyrkovalet. På kyrkomöteslistan beslutade kongressen att Jesper Eneroth, Sara Waldenfors och Ulf Bjereld blir de tre översta kandidaterna från Göteborg. ”Jag känner mig hedrad över att ha fått detta förtroende och ska göra mitt yttersta för att Svenska kyrkan se vara en öppen och solidarisk kyrka” säger Jesper Eneroth, gruppordförande för socialdemokraterna i kyrkomötet.

Kongressen markerade också avslutet på det politikutvecklingsarbete som har pågått i och med att Framtidsrådslag har anordnats över hela Sverige och i Göteborg. Partisekreterare Lena Rådström Baastad gästade därför kongressen för att ta emot några av de politiska förslag som medlemmar har arbetat fram i Göteborg. Från en lokal i Närke kopplade artisten Love Antell upp sig till kongressen och bjöd på en ordentlig show.