Därför är det viktigt att rösta i EU-valet

På söndag är det sista chansen att rösta i EU-valet. Låt oss berätta varför det är så viktigt att du tar dig iväg till vallokalen. På flera håll i Europa är högerextrema partier på frammarsch. Det betyder att politiska partier med mycket dunkla agendor försöker få grepp om vår världsdel. De utmålar sig ofta som företrädare för vanligt folk. Men vid en närmare granskning så kan man se att de här partierna driver en politik som är både kvinno- och löntagarfientlig. De ger sig också på rättsväsendet och de fria medierna.

Här är några konkreta exempel:

• I flera länder vill konservativa och högerextrema krafter inskränka aborträtten.
• I Ungern har nationalkonservativa Fidesz instiftat en ny ”slavlag”, som innebär att arbetsgivaren kan beordra upp till 400 timmar övertid per år men inte betala för det förrän tre år senare.
• I samma land angrips HBTQ-personers rättigheter samtidigt som regeringen försöker kontrollera medierna och akademin.
• I Polen har man gett sig på såväl rättsväsendet som yttrandefriheten. I landets public service förekommer enligt uppgift censur.

Du kanske tänker att det här aldrig skulle kunna hända i Sverige. Men det här är en utveckling som hyllas av SD.
Och på tal om SD: i Europaparlamentet röstar de konsekvent emot förslag som skulle öka tryggheten för svenska löntagare. Och så sent som i december 2018 röstade båda SD:s ledamöter i EU för ett förslag som slår fast att ”den första mänskliga rättigheten är rätten till liv från befruktningsögonblicket till den naturliga döden” – vilket i praktiken är ett ställningstagande mot abort.

Vi socialdemokrater lovar att fortsätta kampen för ett öppet och solidariskt Europa, som står upp för mänskliga rättigheter, värnar rättsstatens principer och slår vakt om alla människors lika värde. Vi vill ha ett Europa där fler jobbar till bra villkor och som dessutom tar täten i klimatomställningen. Så vad du än gör – låt inte bli att rösta. För då finns risken att vi på måndag vaknar upp till ett kallare, hårdare och mer extremt Europa, där både kvinnor och löntagare får se sina rättigheter hotade.

Stå istället upp för demokrati, fler schyssta jobb och ett bättre klimat – rösta på Socialdemokraterna på söndag!

Mariya Voyvodova, kandidat till Europaparlamentet