Beslut om välfärdssatsningar och att verka för 6 veckors semester när S i Göteborg höll höstkongress

Högre bostadsbidrag för barnfamiljer med målet att alla barn ska ha ett eget rum samt mål om 6 veckors lagstadgad semester. Det var några av besluten när runt 200 socialdemokratiska ombud samlades i Eriksbergshallen i helgen för Socialdemokraterna i Göteborgs årliga höstkongress.

Kongressen hölls lördag-söndag. På dagordningen stod framförallt motionsbehandling. Inte mindre än 99 motioner om Socialdemokraterna i Göteborgs politik och verksamhet diskuterades under två intensiva dagar. Under helgen beslutades om att mer personal och bättre villkor i välfärden ska prioriteras före administration, detta efter en motion från Kommunal Västs S-förening. ”Undersköterskorna behöver fler kollegor och färre nedskärningar så att de kan leverera en välfärd i världsklass.” säger Malin Sjunneborn ordförande i Kommunal Västs S-förening. ”Det är ett mycket bra beslut som går helt i linje med det budgetförslag vi precis lagt för Göteborg stad 2020, där vi sparar 310 miljoner på byråkrati och istället prioriterar personal i skola och välfärd.” säger Jonas Attenius, oppositionsråd (S).

Bland andra beslut som fattades fanns att skolan ska ta ett större ansvar kring hedersproblematik. Närmare bestämt att skolan och kommunen ska ta ett större ansvar kring utbildning om frågor som rör hedersvåld, förtryck och normer. ”Alla människor ska ha samma möjligheter att följa sina drömmar och samma rätt att känna trygghet. Ingen ska begränsas av hedersförtryck eller andra typer av förtryckande strukturer.” säger Mattias Jonsson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg.