Anna om regeringsbildningen

”Här finns det ganska mycket bra socialdemokratisk politik”

Med hjälp av Januariöverenskommelsen kan vi skapa ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Om vi håller fokus på välfärden så tror jag att vi kan lyckas och kommer kunna skapa ett bättre samhälle för alla.

Efter att Januariöverenskommelsen blivit klar har vi nu en regering med Socialdemokrater och Miljöpartister, ledd av Stefan Löfven och med stöd av Centern och Liberalerna. Jag tycker att det är bra att vi äntligen kan köra igång efter en lång tid av väntan och det var nog inte bara var vi socialdemokrater som drog en lättnadens suck i fredags. På stan hörde jag en parkeringsvakt ropa till en kollega att ”det är kallt, men idag har vi har i alla fall fått en regering”. Vi är många som gläder oss nu.

Jämfört med många andra länder i Europa lyckas vi socialdemokrater hålla ställningarna och de högerextremistiska krafterna borta från makten. Detta gör Sverige unikt.  Jag skulle alla dagar i veckan kämpa för denna typ av överenskommelse, hellre än att ge Sverigedemokraterna inflytande.

En socialdemokratisk regering sätter alltid jobben och välfärden främst. Vi gick till val på att stärka välfärden och med den nya regeringsöverenskommelsen kan vi göra just det. Välfärden stärks med 20 nya miljarder till kommuner och landsting, föräldrar får mer tid med sina barn när vår utlovade familjevecka införts, människor som arbetar i välfärden får bättre villkor och krafttag tas mot vårdköer och psykisk ohälsa.

Jag inte jätteorolig över januariöverenskommelsens negativa påverkan på arbetsrätten. Som ni kanske vet så har LO redan sedan tidigare kontaktat Svenskt Näringsliv gällande lagen om anställningsskydd, LAS. Vi förväntar oss att parterna ska ta fram ett modernt avtal där politiken inte går in och petar. Skulle de inte komma överens, får däremot politiken kliva in. Kom ihåg att LAS kom till i en helt annorlunda tid än idag. Vi har t.ex. väldigt många som är anställda på visstid som kommer i kläm, men inte heller vid så kallad hyvling ger LAS tillräckligt skydd. Problemen med korttidsformerna innebär i praktiken att LAS är överspelad för många. Fler skulle behöva omfattas av anställningsskyddet och frågan om kompetensutveckling blir allt viktigare vid omställning.

Slutligen är det viktigt att komma ihåg att vi har uppnått något unikt i Sverige. Med samförståndet har vi aktivt stängt ute högerextremistisk politik. Blockpolitiken är nu bruten och vi socialdemokrater står för utveckling och samarbete. Mot detta står M och KD som vill bilda en regering med stöd av SD. Genom överenskommelsen kan vi driva mer av vår politik för ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Med andra ord, här finns det ganska mycket bra socialdemokratisk politik!