Anna Johansson första maj-talade i Varberg & Kungsbacka

Anna Johansson, infrastrukturminister och ordförande för Göteborgs Socialdemokratiska partidistrikt, första maj-talade i Kungsbacka och Varberg. För dig som inte kunde vara med på plats finns nu talet att läsa här.

”Partivänner, mötesdeltagare

Visst känns det alltid lite extra hoppfullt den här årstiden, när ljuset och livet återvänder? Och visst är Första maj något alldeles speciellt? Det är förhoppningar och glädje, det är högtid, kamp och gemenskap. Och det blir ju inte sämre av att få fira just här, i fantastiska Halland. Det slog mig faktiskt på vägen hit i dag att detta kan vara Sveriges vackraste vägsträcka, eller åtminstone en av dem. Här har ni också mycket av det som bygger Sveriges konkurrenskraft: bra mat, skogen och ett högt tekniskt kunnande. Sverige är ett i grunden bra land, med goda förutsättningar för en positiv utveckling och just nu går det bra för oss även om det inte är den bilden vi får via media och andra kanaler.

När jag ser mig omkring och försöker förstå vad det är som präglar vår tid är det oron som är det mest påtagliga. Oron över vad som händer i världen omkring oss ? och på vilket sätt det påverkar oss här. Över klimatförändringarna som hotar livet på jorden. Över om jobben kommer räcka till alla, om skolan kommer ge mitt barn den kunskap och…”

Du hittar infrastrukturminister Anna Johanssons första maj-tal i sin helhet här.