Angeredsutmaningen värd att sprida

Måndag 23 februari besökte gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic Angeredsgymnasiet och träffade representanter från skolan och de partners som medverkat och gjort utmaningen möjlig. Angeredsutmaningen är ett sammarbete mellan skolan, staden och näringslivet för att ge gymnasieungdomar en bättre möjlighet att få jobb.

– Det har varit en givande dag. Angeredsgymnasiet visade hur skolan med framgång kan samverka med näringslivet på ett sätt som alla inblandade vinner på. Ett bra exempel jag hoppas kan spridas till nationell nivå, säger Aida Hadzialic.

Efter besöket på Angeredsgymnasiet träffade ministern Göteborgsregionens kommunalförbund, GR, och talade om deras arbete med validering och elever som inte läst klart gymnasiet utan hoppat av i förtid.

– På GR fick vi höra om den så aktuella valideringen och en av skolans stora frågor – hur vi på ett effektivt sätt kan förhindra avhopp eller få elever som redan hoppat av att komma tillbaka och fullfölja sin utbildning. Det hänger väl ihop med den utredning som är på gång om hur alla unga ska fullfölja en gymnasieutbildning, säger Aida Hadzialic.