Amalia Rud Pedersen ny SSU-ordförande

Efter tre år som ordförande för SSU Göteborg lämnade Linus Glanzelius över till Amalia Rud Pedersen. Hon blir SSU Göteborgs första kvinnliga ordförande på sex år. – Bara genom att organisera oss, engagera Göteborgs unga vi kan förändra på riktigt, säger Amalia Rud Pedersen.

Amalia Rud Pedersen har tidigare varit klubbaktiv i föreningen SSU Centrum, och sitter sedan valet 2014 som ersättare i Majorna-Linnés stadsdelsnämnd. Som engagerad socialdemokrat har hon dessutom arbetat som ombudsman för SSU Göteborg, och under Amalias tid låg fokus på att organisera och värva fler unga göteborgare. Som ordförande väntar nya utmaningar.

– Vi ska vara det ungdomsförbund som tar fighten mot ojämlikheten och segregationen i Göteborg. Vi vet vilka utmaningar vi har. Men det är bara genom att organisera oss, engagera Göteborgs unga vi kan förändra på riktigt, säger Amalia Rud Pedersen om sitt nya uppdrag.