8 100 nya jobb, praktik- och utbildningsplatser i Västra Götaland

Vid regeringsskifte kommer en 90-dagarsgaranti för alla unga att införas. Genomförandet av garantin innebär en riktad investering om 6 miljarder kronor. Sammanlagt kommer 50 000 nya jobb, praktik- och utbildningsplatser skapas inom ramen för 90-dagarsgarantin. För Västra Götaland innebär genomförandet av garantin cirka 8 100 nya jobb, praktik- och utbildningsplatser.

– Satsningen på 90-dagarsgarantin är det viktigaste reformförslaget för att få bukt med arbetslösheten bland våra unga. Efter åtta år av borgerligt styre är det hög tid att någon tar massarbetslösheten bland våra unga på allvar och inte förlitar sig på att skattesänkningar ska lösa problemet. I Västra Götaland skulle 90-dagarsgarantin innebära 5000 traineetjänster för unga och cirka 2 100 utbildningskontrakt, det understryker vikten av att vi får en regering ledd av Stefan Löfven säger Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Unga arbetssökande ska inom 90 dagar erbjudas jobb, praktikplats eller utbildning. Det vallöftet ger Stefan Löfven.

I Västra Götaland innebär genomförandet av garantin totalt cirka 8 100 nya jobb, praktik- och utbildningsplatser:

• 2 100 Utbildningskontrakt
  • 5 200 traineejobb inom offentlig sektor
  • 810 jobb/praktikplatser inom privat sektor genom offentlig upphandling

I riket fördelas de 50 000 nya jobb, praktik- och utbildningsplatserna enligt följande:

• 13 000 utbildningskontrakt
  • 32 000 traineejobb inom offentlig sektor
  • 5 000 jobb/praktikplatser inom privat sektor genom offentlig upphandling
  • Utbyggnad av ordinarie utbildningssystem, med fler platser på yrkesvux, yrkeshögskola och högskola

Läs mer om 90-dagarsgarantin här.