22 500 nya platser på högskolan

Socialdemokraterna med Magdalena Andersson och Talla Alkurdi i spetsen presenterar ett förslag om att bygga ut högskolan. Satsningen på 2,3 miljarder kommer att innebära 22 500 nya studieplatser i högre utbildning.

– Att investera i människors utbildning är avgörande för framtiden. Fler platser till högskolan är viktigt och kommer att ge människor fler möjligheter till jobb i framtiden. Efter de senaste åren med försämrade resultat i skolan och högre arbetslöshet måste vi prioritera satsningar som denna med fler studieplatser och höjd kvalitet framför fler skattesänkningar, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

-Att ge fler människor möjlighet till jobb genom utbildning är en viktig prioritering för oss. Dessutom uppger många företag att det behövs en bättre matchning på arbetsmarknaden än idag. Vi vet också att arbetslösheten generellt är betydligt lägre för dem med högskoleutbildning än för dem som inte har högskoleutbildning. Den här satsningen innebär investeringar i unga och bidrar till höjd konkurrenskraft för Sverige, säger Anna Johansson (S), kommunalråd med ansvar för skola och kandidat till riksdagen.

Mer om förslaget finns här: http://www.socialdemokraterna.se/Pressrum/nyheter/Stor-satsning-pa-hogskolan/