2021 – ett riktigt värvarår för Socialdemokraterna i Göteborg

2021 var ett riktigt bra värvarår för Göteborgs partidistrikt. Tillsammans värvades 442 nya medlemskap i föreningar och långt över partidistriktets värvningsmål. Majorna S-förening var en av de föreningar som värvade flest och slog sitt värvningsmål med råge. Claes Söderling, ordförande i föreningen, avslöjar förenings knep för att värva fler och berättar hur de förbereder sig inför valåret.

Majorna värvade hela 35 nya medlemskap under förra året. Hur gjorde ni?
Ja, vi hade ett bra år med många nya medlemmar. Vi försöker synas så mycket vi kan, framförallt på sociala medier i dessa tider. Men det främsta är nog ”mun mot mun” metoden. Nöjda medlemmar som pratar med andra intresserade kring allt roligt och intressant vi gör i föreningen. Att vi varje månad lyfter fram en person i Månadens (S) profil tror jag bidrar också. Alla får synas, både nya medlemmar och de som har varit med under lång tid.

Ni har ju verkligen byggt laget som ska vinna valet 2022 genom alla nya värvningar! Hur ska ni se till att dessa nya och era befintliga medlemmar är med och ser till att vi vinner valet?
Vi har en bra grund, men framförallt har vi en mycket bra styrelse. En bred styrelse där ingen är viktigare än någon annan. Alla bidrar och alla ansvarar. Det hänger inte bara på mig som ordförande, utan alla är med, i både stort och smått. Alla nya medlemmar ser vi till känner sig särskilt välkomna. Vi försöker även inkludera alla medlemmar när vi planerar vad föreningen ska göra under året. Både kring teman på möten men också vad gäller utåtriktade aktiviteter. Vi har märkt att detta också gör att fler kommer och deltar. Det är viktigt också att kontinuerligt mail till alla medlemmar vad som är på gång.

Det låter som att ni verkligen lyckas bygga ihop ett lag i föreningen! Hur laddar föreningen i övrigt upp inför valet?
Just nu håller vi på att planera översiktligt verksamheten för valåret. Detta blir grunden för att längre fram planera mer i detalj i vem som anordnar aktiviteten, hur den ska gå till och när. Sedan är vi redo att måla Majorna rött!