150 miljoner i satsning för Göteborgs äldre

De borgerliga partierna vill spara 550 miljoner kronor på välfärden i Göteborg. Det framgår av deras gemensamma budget. När FP presenterade sitt valmanifest sade Axel Darvik, trea på listan till kommunfullmäktige, att det inte är pengar som saknas i verksamheterna. Med bättre ledarskap kan man lätt spara en halv miljard.

–          Vi tror inte att det räcker att säga ?bättre ledarskap? och sedan sticka med pengarna, utan har i år avsatt över 100 miljoner för investering i nya system och teknikstöd för planering och ledning inom hemtjänsten. Och vi har beslutat att de resurser som kan frigöras genom t.ex. bättre ruttplanering ska stanna kvar inom äldreomsorgen, säger Anna Johansson, riksdagskandidat för S i Göteborg.

–          I och med att de borgerliga har undantagit skolan från sitt sparbeting kommer det att falla hårt på äldreomsorgen. Det är orimligt. Våra äldreboenden och hemtjänsten behöver mer personal, inte mindre. Vi har i årets budget skjutit till 70 miljoner kronor för att öka bemanningen. Nu går vi ett steg vidare, säger Anna Johansson.

–          Om vi får fortsätta styra i Göteborg kommer vi nästa år att skjuta till ytterligare 150 miljoner kronor för att öka bemanningen på äldreboenden och inom hemtjänsten. Det är ett löfte, säger Anna Johansson.

De borgerliga vill spara 550 miljoner kronor. Socialdemokraterna kommer i stället skjuta till 150 miljoner kronor för att öka bemanningen inom äldreomsorgen. Det är skillnaden.