#MeToo

Över 1 år sedan Me too

Det är nu ett år sedan kvinnor världen över gick samman och startade den rörelse som kom att kallas Me too. Syftet var att uppmärksamma de strukturella missförhållanden mellan könen som tar sig uttryck genom bland annat kränkningar och trakasserier mot kvinnor. Uppropet har skapat livlig debatt och ett stort antal kvinnor har trätt fram och berättat om fruktansvärda övergrepp. Under förra mandatperioden har vi socialdemokrater både lokalt och nationellt genomfört en rad åtgärder för att angripa problemen från roten. Här kan du läsa ett axplock av dem.

Bland annat detta har Socialdemokraterna gjort för att stärka jämställdheten i Sverige:

• Krävt förstärkt arbete för att råda bukt på sexuella trakasserier inom Göteborgs kommun.
  • Vidtagit kraftiga åtgärder för att öka tryggheten för kvinnor på stadens arrangemang och festivaler.
  • Tagit fram en tydlig och systematisk handlingsplan för att minska och bättre uppmärksamma våld i nära relationer.
  • Infört en samtyckeslagstiftning. Sex ska vara frivilligt. Om det inte är frivilligt så är det olagligt.
  • Skärpt straff för sexuellt våld. Samhällets signal till den som begår sexualbrott ska vara glasklar.
  • Utvecklat sexualundervisningen i skolan. Attitydförändringar krävs hos unga pojkar. Där spelar inte minst skolan en viktig roll.
  • Ändrat lagen så att den som utsatts för sexualbrott får rätt till ett målsägandebiträde – direkt när polisens utredning inleds.
  • Satsat på att stärka Polismyndighetens kompetens avseende sexualbrott.
  • Satsat på att öka Socialtjänstens kunskap och beredskap kring våldsproblematik.
  • Kriminaliserat spridning av integritetskänsliga bilder så som nakenbilder – så kallad hämndporr.
  • Påbörjat arbetet med en ny läroplan för förskolan – som bland annat stärker förskolans arbete med jämställdhet.
  • Särskilda satsningar på kvinnors arbetsmiljö. För att kvinnor ska kunna vara trygga på jobbet.
  • Gjort det billigare att vara medlem i facket. Fackmedlemskap ger trygghet och stöd.
  • Stått upp för arbetsrätten i en tid då både M och SD vill försämra densamma. Om du blir trakasserad eller kränkt på jobbet ska du inte behöva vara rädd för att få sparken för att du pekar på missförhållanden.
  • Kraftigt ökat anslagen till brottsofferjourerna och kvinnojourerna