Knyt samman Göteborg och Borås

Tänk om resan mellan Göteborg och Borås bara tog 30 minuter. Så mycket enklare att hitta rätt jobb. Så mycket enklare att träffa vänner. Och det bästa av allt är att det är möjligt. Men det kräver en ny järnväg.

Göteborg och Borås är Västsveriges två största städer. 100 000 personer dagpendlar i Sveriges tredje största pendlingsstråk. Den befintliga enkelspåriga järnvägen byggdes 1894 och har varken byggts ut eller moderniserats sedan dess. En tågresa mellan städerna tar i dag 70 minuter. En dagpendlare förlorar med dagens tågtrafik motsvarande 5,5 arbetsveckor. Den låga kapaciteten möjliggör bara 12 avgångar per riktning och dag. Konsekvensen har blivit att 8 av 10 dagliga pendlare väjer bilen i stället för kollektivtrafiken.

Mattias Jonsson (S), riksdagsledamot för Göteborg och Petter Löberg (S), riksdagsledamot för Borås skriver i GP om behovet av en ny järnväg mellan Göteborg och Borås.

Läs artikeln i sin helhet här: http://www.gp.se/nyheter/debatt/st%C3%A4rk-tillv%C3%A4xten-knyt-samman-g%C3%B6teborg-bor%C3%A5s-1.4725933