Vi väljer investeringar framför skattesänkningar

Vi väljer samhällsinvesteringar framför skattesänkningar. Istället för att sänka ungas löner vill vi höja deras kompetens. Det är vägen framåt för ett Göteborg som står starkt i den globala ekonomin, skriver Stefan Löfven och Anneli Hulthén (S). I dag, lördag, har vi socialdemokrater valfinal i Göteborg, för att tala om staden och Sveriges framtid.

Ända sedan Göteborg grundades har staden präglats av internationell handel. Utbytet med omvärlden och godsflödet är då som nu regionens livsnerv.

Som ett litet exportberoende land med liten hemmamarknad har Sverige och inte minst Göteborg kunnat bygga en hög levnadsstandard genom att leverera produkter och tjänster som efterfrågas i världen. I den globala ekonomin finns inga genvägar. Varken Sverige eller Göteborg kommer att kunna konkurrera genom att vara billigast eller störst. Det är kunskap som kommer att bära vår framtid.

Anledning till oro

Här finns det anledning till oro. Svenska skolelevernas kunskapsresultat faller nu mest i hela OECD-området, och antalet platser i högskolan har minskat med 20 000 sedan år 2010. Sverige faller även i internationella jämförelser för konkurrenskraft och innovationsförmåga. Detta samtidigt som över 400 000 människor går arbetslösa, nästan 40 000 unga var inskrivna på Arbetsförmedlingen och företagen har svårigheter att rekrytera personal med rätt kompetens. Det är en mycket oroande utveckling.

Den borgerliga regeringen har under sina åtta år valt att lägga 20 gånger mer på skattesänkningar än på skolsatsningar. Ju längre regeringen styr ? desto mer faller skolresultaten. Nu faller de snabbast i hela OECD och andelen barn som lämnar grundskolan utan fullständiga betyg slår nya rekord. Samtidigt som ojämlikheten mellan skolor ökar.

Nu krävs en regering som tar ansvar för skolan. En socialdemokratiskt ledd regering kommer att välja skolan framför nya skattesänkningar, så att varje barn kan komma ut i vuxenlivet som starka och fria individer.

Miljoner till Göteborg

Vad innebär det då i vardagen? Här i Göteborg kommer staten investera 65 miljoner för att minska grupperna i förskolan och 125 miljoner för mindre klasser och fler speciallärare i tidiga åldrar. Vi kommer investera ytterligare en halv miljard för att stärka lärarna bara i Västra Götaland, och satsa på stöd till skolor med tuffast förutsättningar, sommarskola och läxhjälp, så att vi får den jämlika skola som Sverige är värd. Vi kommer stoppa vinstjakten i skolan och aldrig tillåta att skolor drar ned på lärare eller löner för att göra vinst.

Vi vill också skapa arbetsro i skolan. Under senare år har skolan överlastats med orimliga mängder av detaljstyrande dokumentationsplikter som inte bara stjäl tid från undervisningen utan också hindrar lärarna att utöva och utveckla sin yrkesskicklighet i professionella frihet. Vi vill sätta stopp för experimentverkstaden i skolan. Skolan behöver arbetsro, mindre klasser, tidigare insatser och skickliga lärare, inte nya påbud och stora omorganisationer.

Men de här kunskapssatsningarna behöver också följa med upp i åldrarna. Vart femte rekryteringsförsök misslyckas samtidigt som det råder massarbetslöshet. Arbetskraftsbrist hotar välfärden samtidigt som människor ? även unga ? går arbetslösa och placeras i Fas 3.

Nytt stort kunskapslyft

Därför kommer vi genomföra ett nytt stort kunskapslyft i hela Sverige. Vi kommer att befria människor från Fas 3 och andra utdömda åtgärder och istället investera i utbildning som leder till jobb. Här i Göteborg innebär det bland annat 2 200 nya högskoleplatser och 1 600 nya studieplatser på vuxenutbildning. Över 1 400 unga i Göteborg kommer också få chans till traineejobb och påbörja den viktiga generationsväxling som måste ske inom välfärden. Ingen ung ska börja sitt liv i långtidsarbetslöshet ? ni ska stå rustade för att möta framtiden.

Vi går till val på att skapa förändring i Sverige. Vi väljer samhällsinvesteringar framför skattesänkningar. Istället för att sänka ungas löner vill vi höja deras kompetens. Det är vägen framåt för ett Göteborg som står starkt i den globala ekonomin. Vi kan aldrig bli billigast eller störst, men om vi samarbetar kan vi bli bäst ? och på så sätt bygga ett bättre Sverige för alla.

Stefan Löfven (S), partiledare

Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande Göteborg

Ursprungligen publicerad i GP-debatt.