Miljardinvesteringar i infrastruktur till Göteborg

Regeringen meddelade idag att staten går in med nödvändiga miljardinvesteringar för både en farledsfördjupning i Göteborgs Hamn och ett modernt dubbelspår Göteborg-Landvetter-Borås.

– Ett väldigt positivt besked för Göteborg, vi har stridit länge för detta, säger Ann-Sofie Hermansson (S). På en pressträff idag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog de delar av regeringens nationella transportplan som rör Göteborg. Staten kommer att gå in med en medfinansiering på 1,25 miljarder kr för en farledsfördjupning i Göteborgs Hamn och på 3,7 miljarder kr för en modernisering av järnvägen Göteborg-Landvetter-Borås.

Med på pressträffen var också kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S).– De här satsningarna är avgörande för Göteborgs utveckling. Det handlar om nyckelinvesteringar som ger bättre livspussel, ökad konkurrenskraft och fler jobb, säger Ann-Sofie Hermansson. Farledsfördjupningen behövs för att Göteborg och Sverige även framöver ska kunna ta emot de allra största fartygen på de interkontinentala direktlinjerna, vilket innebär kortare transporttider, lägre fraktpriser och mindre miljöpåverkan. Med ett modernt dubbelspår kan restiden Göteborg-Borås kortas från 60 till ca 35 min. Det nya dubbelspåret ska också kopplas till Landvetter så att det går att åka direkttåg mellan staden och flygplatsen.

– Nu löser vi ut fråga efter fråga för Göteborg och Västsverige. Detta betyder så mycket för så många som varje dag tar sig till jobbet, studier eller fritid. Vi stärker dessutom näringslivets möjligheter och därmed jobbskapandet, samtidigt som vi gör det lättare att färdas klimatsmart. Det här är leverans på riktigt, säger Shahbaz Khan (S), trafikkommunalråd i Göteborg.

———-

• Klockrent besked bloggar Ann-Sofie Hermansson här
  • Göteborgs hamn är så viktig för jobben och välfärden i Göteborg bloggar Johan Büser här
  • Positivt besked för Göteborg säger Gunilla Carlsson vloggar Gunilla Carlsson här