Medlemsbrev 30 november 2018

Tuffa tider men kampen fortsätter

För oss som parti och för Göteborg som stad är det tuffa tider. Ett valresultat som vi tillsammans i någon mån lyckades rädda genom en mycket väl genomförd valrörelse. Vi blev det i särklass största partiet och gick aningen framåt i riksdagsvalet. Våra huvudmotståndare moderaterna backade kraftigt och ändå är det nu dom som styr Göteborg. I detta nya läge har det minskade resultatet samt utfallet utav förhandlingarna inneburit stora konsekvenser både i antal uppdrag men också ekonomiskt.  Som det ser ut i skrivande stund är vi i opposition på två nivåer. På båda dessa nivåer är det tämligen svaga minoritetsstyren vilket manar till att vi i många avseenden genom skickliga förhandlingar ändå kan få igenom mycket socialdemokratisk politik.  Detta innebär att vi som parti har ett jobb att göra gemensamt, nämligen att driva en aktiv oppositionspolitik, möta göteborgarna parallellt med att fortsätta bygga organisation och bedriva bra politikutveckling.

Distriktsstyrelsen har antagit en progressiv ny verksamhetsstrategi för 2019–2022 som dom just nu är ute och presenterar. Partidistriktets expedition är mitt uppe i en omfattande omstrukturering med fokus på att bli en än mer professionell och decentraliserad expedition där stora delar av arbetet flyttar från Järntorget och ut i prioriterade områden med tydlig fokus på förenings- och verksamhetsutveckling. Givetvis fortsätter mycket annan verksamhet! Studieprogrammet för våren planeras, en distriktsårskongress ska genomföras, dörrar ska knackas, 1 maj ska firas och inte minst ska vi genomföra landets vassaste EU-valrörelse!

I detta medlemsmail ser ni också en del verksamhet som jag hoppas ni kommer att ha glädje av.

Väl mött!
Eva Marie Rasmusson, förste ombudsman
_________________________________________________________

Information från valkommittén

Som ni alla känner till är vi nu i opposition och dessutom har V, MP och Fi ingått en valteknisk samverkan. Detta innebär en drastisk minskning av uppdrag för vår del. Allt är inte färdigräknat men den information vi har just nu och arbetar utifrån är att vi får följande antal ledamöter:

Typ av nämnd/styrelse   antal 2014-2018     antal 2019-2022
5-nämnd/styrelse                            2+1                             1+1
7-nämnd/styrelse                            2+2                            1+1
9-nämnd/styrelse                           3+2                             2+2
11-nämnd/styrelse                         4+1 el.2                      2+1 el.2
Revisorer                                          6                                   4
SDN                                                  4+4                              2+2
Valnämnd                                        2+3                              2+2
Överförmyndarnämnd                  2+2                              1+1
Med 1+1 avses 1 ordinarie ledamot och 1 ersättare osv.

Vi får inga presidieposter. När det gäller stiftelser har vi idag över 100 uppdrag vilket som det ser ut nu kommer mer än halveras. Som ni förstår så kommer detta innebära att väldigt många personer som idag har uppdrag och har gjort ett mycket bra arbete tyvärr ändå inte kommer att kunna erbjudas ett uppdrag för den kommande mandatperioden.

Valkommittén arbetar utifrån intentionen 1 person, 1 uppdrag. Undantag kan förekomma då det är direkta följduppdrag. Valkommittén kommer även prioritera att, likt som det gjordes i regionen, prioritera de som sitter i kommunfullmäktige i första hand inte minst för att kunna för en kompetens och insiktsfull debatt i kommunfullmäktige.

Valkommittén har också som intention att alla som inte får ett förnyat uppdrag ska få ett personligt samtal från någon i valkommittén. Då tiden kommer att vara mycket kort för återkoppling och det kommer att vara väldigt många att kontakta ber vi i förväg om förståelse för att vi kan komma att missa att nå någon i tid.

e.u Eva-Marie Rasmusson, förste ombudsman

Utvärdering av valkommittén
En uppmaning till alla som vill lämna synpunkter på valkommitténs arbetssätt till gruppen som utvärderar valkommitténs uppdrag: lämna synpunkter genom att vända dig till din förenings-eller kretsordförande eller gruppledare.
____________________________________________________

Remissrunda inför partikongress 2019

Som tidigare aviserats sker en remissrunda på partistyrelsens förslag till programtexter som kommer att behandlas på partikongressen i vår. De första utkasten texter behandlades på vår höstkongress. De nya texterna ligger på vår hemsida och har även sänts till alla föreningsordföranden. Svar på remissen ska vara partidistriktet tillhanda senast den 16/12.
_____________________________________________________

Sugen på bio i höstmörkret?

ABF, LO & SAP har tillsammans bokat en visning av filmen ”Mannen som lekte med elden”  för sina medlemmar den 11 december kl. 18-20.15 på Bio Roy. Mannen som lekte med elden handlar om journalisten och författaren Stieg Larsson och hans arbete med att kartlägga den moderna högerextremismen i Sverige under 80- och 90-talet. Stieg Larsson är också mannen bakom böckerna ”Män som hatar kvinnor” etc.

Varje medlem får 2 biljetter som hämtas på expeditionen. Först till kvarn gäller och det går inte att förboka. Observera att biljetterna alltså är gratis för våra medlemmar!

Insläpp: 17.40
Bio: 18-19.35
Panelsamtal: 19.35-20.15 tillsammans med Simon Andersson, Researcher som bevakar nationalistiska rörelser.
_______________________________________________________

Save the date!

Den 6-7 april 2019 går vår distriktsårskongress av stapeln. Håll utkik efter mer information som kommer längre fram.
________________________________________________________
Påminnelse om kongressombudsval…

Inom en snar framtid startar omröstningen av ombud inför vår ordinarie partikongress i Örebro den 22- 24 mars 2019. Du får hem ett brev i brevlådan med information och röstar gör du sedan via internet. Om du inte har tillgång till dator hemma är du välkommen till partiexpeditionen så hjälper vi dig på plats. Partiexpeditionens öppettider ser du nedan!

Måndag: 8-17
Tisdag: 8-17
Onsdag: 8-19
Torsdag: 8-17
Fredag: 8-16
_________________________________________________________

EU-valet 2019:  Brexit, snus och gurkor

Är du nyfiken på vem LO förbundens gemensamma kandidat Johan Danielsson är? Om, ta då chansen att lyssna till honom när han pratar om EU-valet mm!
Dag: tisdag 11 december
Tid: kl. 18.00
Var: Asperö-salen, Folkets Hus, Olof Palmes plats. (Obs! Ny lokal)
Ingen anmälan behövs, ta gärna med dig din arbetskamrat. Sprid!
___________________________________________________________

Facklig-politisk utåtriktad julaktivitet

Kaffe, glögg, pepparkakor och politisk spis bjuder vi göteborgana på fredag 7 december kl. 07.00 – 08.00 på Järntorget.
Ta på tomteluvan å kom och hjälp till!

Medlemsavgift för 2019

Du som blev medlem före 2016 har de senaste åren fått din avi i oktober. Från i år är detta ändrat för att sprida ut aviseringarna under året. Du kommer få din avi någon gång under 2019 och ditt medlemskap räknas som betalt tills du får den nya avin. Det kommer finnas mer information med avin.

Kontaktperson: Eleonor Schüler [email protected]
_____________________________________________________________

Vill du studera vid Wigforssakademin?

Wigforssakademin är kursen för dig som vill förstå hur samhället fungerar, fundera fram lösningar på de utmaningar vi står inför och fördjupa dig i arbetarrörelsens idédebatt. Nästa kursstart är 7 januari och sista anmälningsdag är 3 december! Kursen är en distansbaserad kurs på halvfart (50%) och pågår fram till den 14 juni 2019.
Läs mer och anmäl dig här!
______________________________________________________________

Att skriva politiskt- en kurs vid Viskadalens folkhögskola

Vi lever i en tid av polarisering, fake news och hårda debatter. I det klimatet är det viktigare än någonsin att göra sin röst hörd. Att möta de destruktiva krafterna med argument, idéer och texter som bär framåt. Vill du bli bättre på att skriva sådana debattartiklar, krönikor, inlägg i sociala medier eller andra typer av texter? Vill du skriva så att dina texter blir lästa och delade? Är du fackligt eller politiskt engagerad?Då kan detta mycket väl vara kursen för dig! Kursen i att skriva politiskt är ett lysande tillfälle att lära sig skriva politiskt opinionsbildande texter i en tid då det är viktigare än någonsin att göra just det!
Läs mer och anmäl dig här!