Marianne Carlström om mer idrott i skolan

Marianne Carlström drev frågor på skolområdet redan för 30 år sedan. Här kan du läsa hennes ingång till varför det behövs mer idrott i den svenska skolan.

”I hela mitt politiska liv har jag drivit frågan om mat i skolan, det vill säga hemkunskap. Men sedan den kongressen för 33 år sedan. När vi vann en framgång har det inte hänt någonting. Inte en minut till. Men nu är frågan om idrott och hälsa uppe, och det är ett bra förslag, som bara är att försvara.

Men om ni hade lyssnat på mig, då hade vi inte behövt ha debatten om sockerskatt, tandvård eller fetma. Utan då hade man löst detta. Ingen skräpmat, inget godis i bänkarna. Jag vet att det är en utopi. Men en gång i tiden startade man faktiskt hemkunskap för att kvinnorna gick ut i arbetslivet. Och nu är vi ju nästan alla ute i arbetslivet, vi har jättefina kök, men vi lagar ju ingen mat. Utan vi äter pizza och skräpmat. Och jag kan minnas de elever ibland som har sagt det att: det här kan jag laga hemma. Så har de räknat ut priset och upptäckt att klyftpotatis som vi gör hemma, det räcker till hela familjen. Men om det hade köpt en chipspåse då hade de ätit upp den själv.

Det är alltså kunskap på högsta nivå som man kan ge barn i skolan. Låt det nu inte dröja 30 år till innan händer något, utan ta till er detta och gör någonting.”

– Marianne Carlström