Linnarsson: Angereds Närsjukhus ska drivas i offentlig regi

Våren 2015 kommer Angereds Närsjukhus att flytta in sina nya lokaler. Det är ett sjukhus som ligger oss socialdemokrater extra varmt om hjärtat.

– Vi vill bekämpa hälsoskillnaderna och skillnaden i livslängd i Göteborg och Angereds Närsjukhus är ett viktigt verktyg för det, säger Angeredsbon Håkan Linnarsson (S) som toppar Socialdemokraternas valsedel i regionvalet.

Socialdemokraterna menar att Angereds Närsjukhus har en strategisk betydelse för att motarbeta hälsoskillnaderna i Göteborg och därför vill vi att sjukhuset ska drivas i offentlig regi, vi vill inte upphandla verksamheten där.

– Att upphandla en strategiskt så viktig verksamhet skulle vara som att en snickare säljer sin hammare för att sedan hyra den igen på den öppna marknaden, säger Håkan Linnarsson. Likaväl som att snickaren måste ha en hammare i sin verktygslåda så behöver vi Angereds Närsjukhus i vår verktygslåda för att kunna bekämpa de höga ohälsotalen och den kortare livslängden i nordöstra Göteborg.