Ett starkare samhälle, ett tryggare Göteborg

Valet på söndag är en folkomröstning om välfärden. Vi socialdemokrater har presenterat det största trygghetsprogrammet i modern tid. Jag vill se mer resurser till sjukvård och skola, höjda pensioner och att föräldrar får mer tid med sina barn. Mot detta står Moderaterna som är beredda att göra sig beroende av Sverigedemokraterna för att få igenom sin politik.

En röst på socialdemokraterna är en röst för:

– Högre pensioner. Redan idag har pensionärerna i snitt fått över 1 100 kronor mer i plånboken varje månad jämfört med 2014. Dessutom har vi höjt bostadstillägget, dubblerat tandvårdsbidraget för pensionärerna och tagit bort avgifterna för öppenvården för de över 85 är. Men det räcker inte. Vi vill att den orättvisa pensionärsskatten ska avskaffas helt till 2020 och att de som har slitit ett helt liv med låg lön ska få höjd pension med upp till 600 kronor per månad. Målet är 70 procent av slutlönen i pension.

– Föräldrar ska få mer tid till sina barn. Vi vill införa en extra veckas ledighet för föräldrar – en familjevecka. I Göteborg innebär detta att 44 000 barnfamiljer kan få mer tid för varandra. Så underlättar vi vardagen för föräldrar som jobbar och ser till att fler kan arbeta heltid.

– En bättre sjukvård. I Västra Götaland står sjukvården på spel efter att den moderatledda regionledningen låtit köerna växa och Sahlgrenska Universitetssjukhuset går på knäna. Just nu får kompetenta läkare och personal sluta på SU av ekonomiska skäl. En trygg sjukvård och högre löner för personalen måste gå före skattesänkningar och marknadsexperiment.

– Inget inflytande åt Sverigedemokraterna. De är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter. Jag vill inte att ett parti som gör skillnad på folk och folk, som vill urholka kvinnors rättigheter och som vill lämna EU får något som helst inflytande.

Därutöver kommer vi att fortsätta föra en kompromisslös kamp mot brottsligheten och dess orsaker, öka bostadsbyggandet med 60 000 fler bostäder i Göteborg så fler får möjlighet att flytta hemifrån och fortsätta arbetet med en snabbare integration så alla som kan jobba jobbar.

Mot detta står moderaterna som vill sänka skatten med 60 miljarder kronor, försämra anställningsskyddet, sänka löner, införa marknadshyror och privatisera välfärden. Det ökar klyftorna och gör samhället svagare. Och dessutom gör de sig beroende av Sverigedemokraterna, ett parti vars förslag om att avskaffa utjämningen mellan kommuner skulle få enorma konsekvenser för välfärden i Göteborg. Göteborgs stad skulle förlora intäkter år 2022 på mer än 1,6 miljarder kronor, vilket hårt skulle drabba våra barn och äldre.

Detta är vad valet handlar om. Nu är det upp till dig att välja. Det är du som bestämmer. Jag tänker lägga min röst den 9 september på ett starkare samhälle och ett tryggare Göteborg. Vad väljer du?