En starkare allmännytta bygger ett tryggare Göteborg

Allmännyttan är en grundbult i ett starkt samhälle. För oss är det självklart att den ska utgöra en stor andel av bostadsmarknaden. När kommunen äger bostäder innebär det att fler har råd att bo bra. Rena utförsäljningar är därför uteslutet, men vi behöver kunna göra strategiskt viktiga bytesaffärer, skriver Ann-Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande och Anna Johansson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg och riksdagskandidat, på GP debatt.

Fler bostäder för vanligt folk. Vi vill bygga 600 000
nya bostäder i Göteborg på tio år.
Alla ska kunna flytta hemifrån.

En stor och aktiv allmännytta är en avgörande förutsättning för att kunna minska segregation och ojämlikhet. Den får allt större betydelse för trygghetsarbetet. Rätt använd driver den integration. Med detta bostadspolitiska instrument går det göra positiv skillnad. Utan det blir samhället kraftlöst.

Vi vet också vad som skulle hända om nuvarande system ersattes med marknadshyror. Detta är något som vi säger blankt nej till, men som de borgerliga partierna och SD öppnat för.

Läs hela debattartikeln på GP debatt.