Budget för ett jämlikt Göteborg

Igår tog finansminister Magdalena Andersson den traditionsenliga promenaden till riksdagen med 2018 års budget. Inte nog med att det görs en hel del nationella satsningar på klimat, arbetsmiljö, skola, sjukvård med mer, det kommer bli skillnad även för oss göteborgare.

Sverige har ett helt nytt ekonomiskt läge. Under tre år med en socialdemokratiskt ledd regering har vi satt investeringar i det hållbara samhällsbygget före ofinansierade och orättvisa skattesänkningar. Idag kan vi se resultatet av dessa.

Den borgerliga regeringen lämnade efter sig ett underskott på 60 miljarder kronor och det har vi vänt till ett överskott. Detta innebär att den socialdemokratiskt ledda regeringen kan göra kraftfulla investeringar i hela Sverige och i Göteborg.

Det huvudsakliga budskapet i budgeten är att styrkan i svensk ekonomi ska komma alla till del och det kan vi se genom de reformer som faktiskt föreslagits.

• Göteborg kommer få över 300 miljoner direkt till välfärden.

Som en del av satsningen för att utöka välfärden och höja kvaliteten lägger den socialdemokratiskt ledda regeringen förslag om ”Välfärdsmiljarderna”, som innebär att 381,6 miljoner kronor kommer direkt till Göteborg.

• 100 miljoner för att skapa en jämlik kunskapsskola och särskilda satsningar på skolor i socioekonomiskt utsatta områden.

Socialdemokraterna i Göteborg jobbar aktivt för ett jämlikt Göteborg, därför välkomnar vi en bra start på livet med en satsning på 106,9 miljoner kronor till den jämlika kunskapsskolan.

• Jämställdhetsmyndigheten flyttar till Göteborg.

I och med att de statliga myndigheterna decentraliseras kommer Göteborg få bära fanan för jämställdhet. Fortfarande är det ett av våra största samhällsproblem och att Göteborg får vara med och driva frågan framåt är glädjande.

• Ett elektromobilitetslabb på Lindholmen.

Klimatklivet är en investering på 5 miljarder för att ställa om till ett mer klimatsmart samhälle. 1 miljard kommer hamna på utvecklandet av elektromobilitet och en stor del av pengarna kommer, tillsammans med ett elektromobilitetslabb, hamna i Göteborg.

• Höjt barn- och studiebidrag, tillsammans med en höjning av underhållsstödet.

Genom en höjning av barn- och studiebidrag med 200 kronor och en höjning av underhållsstödet innebär det att en ensamstående förälder med två tonårsbarn får 1 000 kronor mer i månaden.

• Sänkt pensionsskatt.

Genom en sänkning av pensionsskatten betyder det att en ensamstående pensionär kan få cirka 900 kronor mer i månaden.

• 2 200 nya polisanställda.

Det är viktigt att vi ska kunna känna oss trygga i Göteborg. När otryggheten ökar betyder det att vi måste möta upp med förebyggande insatser, vilket vi gör genom skolan. Det är även viktigt att vi bekämpar den brottsligheten som finns idag. Genom att satsa pengar på poliskåren kan vi se till att brottsligheten upphör och utredningar blir gjorda. Satsningen motsvarar 2 200 nya polisanställda.

Vi har alla chansen att bidra till samhällsbygget och vi ska alla få ta del av välfärden. Det ser vi i dagens budget. Det är en bra dag att vara göteborgare.

Anna Johansson, riksdagsledamot för Göteborg

Mattias Jonsson, riksdagsledamot för Göteborg