#3 Per Tenggren

Analytiker 58 år till regionfullmäktige

Varje människa ska ha makt att forma sitt eget liv. Att ha en utbildning och kunna försörja sej själv till exempel. Västra Götalandsregionen ska utveckla näringslivet för fler jobb och hållbar tillväxt och se till att det finns bra kollektivtrafik till rimligt pris. Regionen ska se till att det finns bra utbildningar inom yrken där det behövs fler och stödja dem som har svårast att få ett arbete genom insatser med sociala företag. Det vill jag arbeta med som förtroendevald.

Jag växte upp i ett arbetarområde i Uppsala. I lågstadiet gick jag i en stökig klass som ingen lärare ville ha. Men i fyran fick vi en lärare som trodde på oss. Vi växte och tog ansvar för oss själva och varandra. I högstadiet ville alla gå i vår klass. Vi träffas fortfarande ibland och det har gått bra för de flesta. Jag hämtar kraft för min politiska gärning i insikten att det blir lättare att ta vara på sina egna möjligheter om man omges av människor som stöttar både individen och gruppen. Och där politikens mål är att alla ska få möjligheter att växa, inte bara några.